Av alla skärmar vi testat har vi inte träffat på någon skärm, med de oerhört säkra egenskaperna som Sting har, kombinerat med de trevliga, lite dynamiskt vassare egenskaperna, om man "drar den" lite mer.
Swing har lyckats kombinera de perfekta egenskaperna hos deras välkända Arcus friflygskärm,till en kombinerad friflyg/motorskärm, konstant uppdaterad, nu senast 2009, så att den ligger nära den nya friflygskärmen Arcus 6 i design/handhavande.
Kontakta oss för testflygning! Du kommer att bli heltänd när du testat denna skärm!
Alla Powerplay skärmar kan givetvis specialbeställas med logga, eller i vilken färgkombination som helst (mot pristillägg).
Priset inkluderar; Skärm, packsäck (även liten säck för bärremmarna), stor Powerplay ryggsäck eller Powerplay snabbpacksäck (fritt val), manual etc. *Sting 250, SEK 24450:-
Powerplay Sting är med rätta världens mest erkända kombinerade friflyg/motorskärm. Det har sålts fler Sting skärmar än någon annan skärm på marknaden, världen över.
Anledningen till Swings försäljningsstatistik på Sting'en ligger i dess handhavande. Den otroligt bekymmersfria starten (den lättaste skärmen att göra framåtstart med, bland de skärmar vi testat), tillsammans med den välkontrollerade landningen, gör att denna skärm passar både för erfarna piloter, och nybörjare fastän detta är en klass 1-2 skärm!
Powerplay STING Standardfärger | ||
svart/röd |
blå/blå |
|
orange/gul |
röd/orange |
|
Powerplay STING | 120 |
140 | 160 | 180 | 250 | |
DHV - take – off weight (kg) | 65-85 |
80-105 | 95-125 | 105-140 | 105-170 | |
DULV - take – off weight (kg) | 65-148³ |
80-140 | 95-160 | 105-180 | 105-300³ | |
cells | 43 |
46 | 46 | 48 | 48 | |
wing area proj. (m) | 22,6 |
25,1 | 27,4 | 29,4 | 29,4 | |
wing span (m) | 11,4 |
12,1 | 12,8 | 13,3 | 13,3 | |
wing span proj. (m) | 9,4 |
9,8 | 10,6 | 11,1 | 11,1 | |
aspect ratio | 4,85 |
5 | 5 | 5,1 | 5,1 | |
cruising speed (km/h)* | ~ 45 |
~ 45 | ~ 45 | ~ 50 | ~ 50 | |
DHV-certification | DHV 1-2 | DHV 1-2 | DHV 1-2 | DHV 1-2 | ||
Brochure STING | ||||||
Servicebook | ||||||
Line connection plan | 140 | 160 | 180 | 250 | ||
Manual STING | ||||||
*with open trimmer and ideal wing load | ||||||
³weight with trike |
I NAJA har Powerplay har lyckats bygga in deras välkänt suveräna start och landningsgenskaper i den första vassa motorskärmen med DULV "Advanced" klassificering.
Powerplay hade som mål att designa en skärm med liten area för avancerad flygning och dynamiska manövrer (belastning >= 4.5 kg/m²) men med konventionell skärmprofil och korta linor. Efter noggranna datormodeller och beräkningar lyckades man behålla optimerade startegenskaper och samtidigt få optimala prestanda med hög skärmstabilitet och mycket kontrollerbart uppförande vid extrema manövrer.
Små trimjusteringar på Naja har stor påverkan på hastigheten, eftersom trimjusteringar inte påverkar profilen, utan hela skärmens anfallsvinkel. Piloter kan själva enkelt byta trimremmarna om de blir slitna efter mycket användning.
Skärmen reagerar förutsägbart på styrutslag utan någon fördröjning och utan några negativa tendenser. Tajta svängar med hög bankning kommer att förvåna även de mest erfarna piloter positivt!
En ytterligare styrka hos Naja är förmågan att omvandla motorns kraft effektivt vid stigning. Även vid full gas ligger Naja bara minimalt bakom piloten och därför vid en högprestanda-anfallsvinkel.
Precis som andra Powerplay skärmar är det mycket lätt at "få luft" i denna skärmen, även vid framåtstart i svag vind och detta är den definitivt ensam om, bland de många högprestanda motorskärmar vi testat.
Naja är avsedd för paramotorpiloter som redan har stor erfarenhet. Naja täcker in hela spektrumet vid paramotorflygning, men dess styrka ligger vid tajta dynamiska svängar!
Powerplay NAJA Standardfärger | ||
svart / blå |
svart / röd |
blå / orange |
Powerplay NAJA | 21 |
23 |
25 |
|
DULV take –off weight (kg) | 95-130 |
105-140 |
115-170 |
|
cells | 48 |
48 |
48 |
|
wing area proj. (m) | 21 |
23 |
25 |
|
wing span | 11,2 |
11,7 |
12,1 |
|
wing span proj. (m) | 8,8 |
9,2 |
9,6 |
|
aspect ratio | 5 |
5 |
5 |
|
Trimmspeed (km/h) | 41 |
41 |
41
|
|
Max. speed * | 58 |
|||
DULV certification | advanced |
advanced |
advanced |
|
Line connection plan | ||||
Manual NAJA | ||||
Brochure NAJA | ||||
service book | ||||
*with open trimmer and max. weight. | ||||
|
Available in these colours | ||
Grey / blue |
Grey / red |
Grey / orange |
In July 2001, type certification was discontinued for what is termed “lightweight air sports equipment” with a maximum unladen weight of 120kg (LuftVZO § 1 para. 4 – German Air Traffic Licensing Regulations). Since that time, along with paramotor wings, lightweight, two-seater paramotor trikes have been increasing in popularity.
At the same time, paramotor trike manufacturers are often forced to go back to less powerful motors because of the strict weight specifications and the noise measurements associated with type certification. 4-stroke motors are also used here.
,POWERPLAY has responded to the special requirements of this group of customers with the TUSKER, and is offering a high-performance wing with forgiving handling at a maximum take-off weight of 316kg.
Development:
The concept of the TUSKER satisfies the requirements placed on paramotor wings for “lightweight” tandem trikes to a high level.
The profile is extremely stable at its pressure point and this, together with the wing form, ensures optimal lift distribution, so that the TUSKER efficiently converts the thrust from the motor when climbing. Unintentional pitch movements are excellently “absorbed” by the TUSKER.
The profile used is very thin to the trailing edge, allowing acceptable control pressure to be realised even with high loads.
A very neutral rising behaviour is achieved through the combination of sweep and canopy curvature, which minimises the risk of overbalancing with the trike during the inflation phase because of the glider pulling sideways.
All of the materials used and stitching were without exception designed for heavy duty use, which is evidenced by the fact that it successfully passed the load test with a max. peak of approx. 3000kg.
Flight characteristics:
The TUSKER will impress you by its very balanced flight behaviour, and it gives both the pilot and the passenger a feeling of safety during flight.
During tests, problems with canopy stability were provoked but, even then, the TUSKER was not overly dynamic. This feature markedly reduces the risk of uncontrollable flight attitudes through pilot error.
The 6cm trim travel makes it possible to counterbalance stronger counter-torque as well, and/or to increase the trim speed by nearly 10 km/h.
Design:
The design of the TUSKER is based on the current POWERPLAY product range. The bottom surface has for the most part been kept white to make it easier for pilots to affix logos to it later on. If you would like an individual design, SWING offers you the option of creating your own special designs and logo gliders (for an additional charge).
Follow the link below for more information:
www.swing.de > Service > Sonderdesigns
Target market:
Pilots who are looking for a reliable paramotor glider for tandem flights, so they are able to share the fascination of flying with other people without any stress.
Leading edge reinforced using nylon wires, giving perfect aerodynamic performance;
|
Standard colours | ||
chrome |
fire |
fluid |
availability | EAPR testflights | shippable from: |
Scorpio 22 | i.p. | c. Available Now |
Scorpio 24 | i.p. | Available Now |
Scorpio 26 | i.p. | c.Available Now |
Scorpio 28 | i.p. | c. Available Now |
Technical Data
Powerplay Scorpio | 22 | 24 | 26 | 28 |
Flat Area (simple) | 24,26 | 25,68 | 27,11 | 28,58 |
Projected Area | 20,52 | 21,71 | 22,93 | 24,18 |
Flat Wingspan | 12,02 | 12,37 | 12,71 | 13,05 |
Projected Span | 9,5 | 9,75 | 10,03 | 10,3 |
Flat AR (simple) | 5,95 | 5,96 | 5,96 | 5,96 |
Projected AR | 4,39 | 4,39 | 4,39 | 4,39 |
Nr Cells | 57 | 57 | 57 | 57 |
Bridle count | 262 | 262 | 262 | 262 |
Schirmgewicht (kg) | 7,5 | |||
Vtrim [km/h]* | 43 | 43 | 43 | 43 |
Trimmer range [km/h]* | 3 / + 7 | 3 / + 7 | 3 / + 7 | 3 / + 7 |
Vmax [km/h]** | 60+ | 60+ | 60+ | 60+ |
Min. take-off weight | 108 | 124 | 140 | 156 |
Max. take-off weight | 135 | 155 | 175 | 195 |
SEK 24500:-
Sommarspecial !
Powerplay Tusker | 38 |
|
DULV take-off weight (kg) | 226-316 |
|
no. of cells | 50 |
|
Projected area (m) | 37,7 |
|
Wing span | 14,8 |
|
Projected wing span (m) | 11,72 |
|
Aspect ratio | 5,05 |
|
Trim speed approx. (km/h) | 43 |
|
Speed acc. approx * | ||
LTF-certification | DULV |
|
Leinenverbindungspläne | ||
Manual TUSKER | ||
Prospekt TUSKER | ||
Service Kontrollheft | ||
*figures are given for max. take-off weight **underway. Load test and DULV test flights at max. take-off weight have already been successfully completed |